Unngå gnagsår på tur

28/07/2014 • Sko, Tips, Utstyr • Views: 1243

wpid2242-X3A8817.jpg

Få ting har ødelagt ellers fine fjellturer enn gnagsår. Heldigvis finnes det et lite arsenal av tiltak en kan gjøre for å unngå dem.

 

  • Skikkelig inngåtte sko. Joda, skoen går seg til noe – men i hovedsak for at du blir godt nok kjent med skoen til å vite evt hvilke tiltak som bør iverksettes.
  • Vurdere innleggsåle. Å kjøpe en skikkelig innleggsåle kan være med på å gjøre skoen mer dempet og forbedre passformen. Ofte er ikke de medfølgende innleggsålene så veldig gode.
  • Sokker. Dette er vel så viktig som selve skoen! Test ut skoen med forskjellige typer sokker. Noen ganger kan løsningen være å gå med en tynn ullsokk, og ikke en tykk polstrende sokk. Kanskje hjelper to tynne lag mot gnisninger. Kanskje er det beste å variere. Sokken bør også sitte godt på foten og ikke ski ned eller folde seg mens du går. Pass på at det ikke er sømmer som kan gnisse og irritere huden.
  • Knyting. Test ut forskjellige måter å knyte på. Kanskje trenger du strammere over vristen og løsere over ankelen. Eller motsatt. Kanskje er det beste å justere underveis, ettersom foten sveller opp.
  • Hold deg tørr. Fuktig hud er lite motstandsdyktig mot slitasje.
  • Gi føttene en pause. Ta av skoene og luft føttene ved pauser (dersom det er varmt). Ta ut innleggsålen og la både de, sokkene, skoene og føttene tørke litt og få i gang normal temperatur og blodsirkulasjon. Etter noen timers gange begynner føttene å svelle opp i støvlene, og det kan også være godt å legge de høyt.
  • Se etter slitasje. Har du merket at det gnager litt, eller ser at du er rød enkelte steder? Da er det på tide å gjøre forsterkninger
  • Tape opp. Sportstape eller Compeed på utsatte steder så fort som mulig.
  • Forebygging er lettere enn å lindre. Vær på vakt mot irriterte punkter på føttene. Kjenner du skoene godt, vet du etterhvert hvilke punkter som kan være utsatt. Sett på sportstape her.
  • Kvelds-spa. Vel tilnærmet. Føttene bærer deg tross alt ut på fine eventyr, så de fortjener den beste behandling. Et par tørre sokker så fort som mulig du er kommet på hytta/teltet. En liten massasje er bra for blodsirkulasjonen, og kanskje et kaldt fotbad i en bekk vil være med på å gjøre de klare for nye eventyr i morgen.

Tags: , ,