Rondeslottet rundt på ski

01/04/2013 • Anbefalte, Rondane, Ski, Turer, Vinter, Vinter • Views: 4861

Siden det var meldt så strålende påskevær, måtte vi spenne på ski og følge de kvistede løypene fra hytte til hytte rundt Rondeslottet.

Dag 1 : Mysuseter – Rondvassbu (12 km)

Vi ankommer Mysuseter rundt 10.00 og parkerer bilen her. Vi har stått opp tidlig og kjørt fra Oslo, og er ivrige etter å få på ski og sekk og komme oss opp i høyden. Det er greit merket med både skilt og pinner (røde) fra seteren, dette er jo en kvistløype. Traséen gjennom hyttefelt og opp på fjellet mot Rondvassbu. Vi treffer mange hyttefolk som også tar turen i dette været, for det er mye sportskledde folk på dagstur i løypene. Det er ca 12 km inn til Rondvassbu, og en del stigning til å begynne med, før det flater ut og går nedover mot slutten av strekket. Vel fremme på hytten sjekker vi inn på 2-mannsrom og bestiller 3-retters middag til kvelden.

rondane1Du trenger ikke å gå langt fra Mysuseter før alt er bare hvite, vakre fjell.

Dag 2 : Rondvassbu – Dørålseter (15 km)

Dagen starter lett over vannet, men blir en del stigning etter enden før det etterhvert flater ut og går ned mot Dørålseter. Det er ganske lite snø mot seteren, og det stikker opp en del stein og mose da vi har bikket «platået», men ikke verre enn at vi kan styre unna og stå på skiene hele veien ned.

rondevann

Dag 3 : Dørålseter – Bjørnhollia (24 km)

Vi må tilbake et stykke samme vei som vi kom ned. Vi har smørt godt på skiene, så vi har godt grep oppover, og bakkene føles ikke så tunge som jeg fryktet de ville bli da jeg kjørte ned. Etter noen kilometer splitter løypene, og vi tar nå til venstre mellom Storronden og Rondeslottet (Langglupdalen). Det er en del oppover til å begynne med, men etterhvert flater det ut. Dette er det peneste stykket av turen etter min mening. Etter et stykke begynner det å gå ned mot Bjørnhollia. Det er bratt og ganske hardt, så lårene får kjørt seg mens jeg ploger mesteparten av partiet for å holde kontroll på skiene og den tunge sekken. Jeg er sjeleglad jeg har ski med stålkanter, for dette hadde blitt vanskelig uten. Bjørnhollia er den flotteste av disse hyttene, og skulle jeg valgt å tilbringe flere dager på én hytte, ville det nok blitt her.

rondeslottet2

Dag 4 : Bjørnhollia – Mysuseter (26 km)

Gjennom bjørkeskog og en del oppover til å begynne med før vi kommer opp. En ganske lang etappe, men fra Rondvassbu er det «motorveiløyper» tilbake til Mysuseter.

bjornhollia2

Vis Rondeslottet rundt i et større kart

[tabs] [tab title=»Om turen»]

MysuseterRondvassbuDørålseterBjørnholliaMysuseter

Varighet: 4 dager, 3 overnattinger. 65 Kilometer. Middels tung.

Alternativer: Kan gåes på 3 dager, feks ved å kutte ut Dørålseter, og gå direkte fra Rondvassbu til Bjørnhollia (24 km)

Sommer: Dette er nok en flott runde sommerstid også. Jeg ville nok inkludert noen av Rondanes 2000-metere i turen – feks Rondvassbu-Storronden (2138)-Vinjeronden (2044)-Rondslottet (2178) og/eller traversen Høg-Midt-Digerronden.

[/tab]

[tab title=»Adkomst»] Bil til Mysuseter eller Tog til Otta og Buss til Mysuseter [/tab]