Rask tur til Trolltunga

23/09/2013 • Anbefalte, Fottur, Hardangervidda, Sommer, Turer, Turrapport • Views: 4651

Trolltunga ved Odda er et av de mest spektakulære naturmonumentene vi har i Norge. Kanskje ikke så rart det var en folksom tur. Vi måtte finne ut hvor lang tid det tar å gå til Trolltunga. Det finnes nemlig en del forskjellig informasjon.
troll_tunga

Den starter bratt. Du går opp nesten 500 høydemeter den første halvannen kilometeren langs kabelbanen, Mågelibanen som går opp fra parkeringen ved kraftverket i Skjeggedal. Senere flater det ut og du går over sva og fjell mot Trolltunga. Etter 3,7 km er du på turens høyeste punkt, og du holder deg på ca 1100m mens du følger fjellskrenten bort mot Trolltunga. Fra ca 7 km valgte vi en mindre til fordel for den T-merkede stien. Denne går lenger ut mot kanten mot Ringedalsvatnet, og du får en bedre utsikt her.

Det var ganske mye folk her denne dagen selv om ikke været var det beste. Stien er ganske nedtråkket de stedene hvor det er fuktig, og det har ettehvert blitt ganske gjørmete. Vel oppe ved «Tunga» er det laget stige ned til platået så folk kan komme seg enkelt opp og ned. Det var litt kø for å komme ut på Trolltunga og ta de obligatoriske bildene, men det glemmer du fort når du nærmer deg tuppen.

6.19 Brukte vi fra parkeringsplassen opp til Trolltunga og tilbake igjen. Da gikk vi fort og rakk å spise lunch og ta bilder på toppen.

Redningsaksjoner

De mange redningsaksjonene som er gjennomført de siste to sommerene her, illustrerer at veldig mange har et urealistisk forhold til egne evner og hva slike turer krever. Dette er en tur som kan ta 10 timer og sammenlagt ca 1400 høydemeter stigning (når en tar høyde for at man går litt opp og ned på turen). Med andre ord – det er en ganske hard tur. Å kunne gå i ti timer i strekk med stigning på 1400 høydemeter er altså den fysiske forutsetningen for å gå Trolltunga. Så kommer andre faktorer som vær (temperatur, nedbør, sikt,) som en også må ta høyde for.

Det er selvfølgelig nyttig å ha gjennomført lignende turer så man har en pekepinn på hvor god form man er i. Og ikke minst ha klart for deg hva som er kriteriene for å snu i tide og med nok energi til å rekke tilbake. Mange dårlige valg er tatt når man allerede er for sliten.

GPS-rute

Tags: , ,