Primus OmniLite TI

03/04/2013 • Brenner, Nyheter, Test, Utstyr • Views: 5557

Jeg har jaktet på den perfekte brenneren i mange år – den skulle være lett, pakke lite, kreve lite vedlikehold og ikke søle, ha bra effekt, presis i effektreguleringen, motstandstyktig mot vind, fungere i alle temperaturer og ikke minst være pålitelig. I følge Primus selv kan det høres ut som om Omnilite TI er gullkrukken i enden av regnbuen.

OmniLite1

LES:  OMNILITE TI, VÅRE VEIER MÅ SKILLES NÅ

[quote float=»left»]Vår mest avanserte brenner noensinne. Perfekt for alle slags eventyr, i alle slags vær, med nesten alle typer brennstoff. – Primus[/quote]

I esken:

Den kommer i en pen eske som innholder foruten selve brenneren, pumpe, 0,35 liters brennstofflaske med neoprenetrekk, vindavskjerming/varmereflektorer i aluminium, verktøy til å vedlikeholde/skifte dyser, ekstra dyser (3 stk – en til gass, en til bensin og en til parafin. Den leveres også sammen med en prakisk stoffmappe til å oppbevare alt dette i. Ganske renslig i forhold til det andre du måtte ha i sekken.

Første kikk

Konstruksjonen er enkel. Dette er en lettere utgave av forgjengeren Omnifuel. Du har selve brenneren med dyse i bunn. En sprederplate over, og et varmedeksel i titan som omkranser pipen, og noe svampaktig materiale under den for forvarming. Den har en regulator rett inn i brenneren, med foldbart ståltråd-håndtak. Det er lett å komme til dysene for skifting eller rensing av de (egnet verktøy følger med) – man hekter av sprederplaten, så kommer man til. Rundt brenneren er tre foldbare ben  – også i titan. Diameteren er akkurat stor nok til at apparatet blir stabilt med kjele på. Brenneren føles både solid og lett, samtidig som den er enkel å sette opp. Man bretter ut de tre bena, setter pumpen i flasken, skrur til drifstoffledningen og pumper 20-30 ganger. Så åpner man ventilene. Pga vindskjermen bruker jeg kun skruen som er på flasken, man kommer ikke så godt til justeringen som er direkte i brenneren, og dette er litt synd, for den er mer presis.

Bruk

Det tar ikke lang tid å forvarme den med bensin. Man åpner ventilene  i ca 2 sekunder, slik at bensinen spruter ut og renner i bunn av brenneren og absorberes av svampen. Så tenner man den, og lar den brenne i ca 30-40 sekunder. Til nå har jeg brukt regulatoren på flasken til justering, så når drivstoffet blir varmt under forvarming, gir drivstoffrestene i slangen en slags pilotflamme når den er varm. Så bare skrur man den opp gradvis til den blir varm nok til å kjøre på full effekt. Med gass er det enklere – da bare skrur man til gassboksen og tenner opp. Eneste man må huske er å bytte dyse.

omnilite2

Vindskjerm er et must for alle brennere

En ting jeg liker med pumpen er at den har et skråstilt rør for drivstoff. Flasken med pumpen får dermed en «på» og «av» posisjon. Når flasken ligger slik at røret er i bunn av flasken er den «på» – når du snur flasken slik at røret peker oppover og får bare luft – ja du gjettet riktig. Det tar ca ett minutt før brenneren hoster og dør ut og tømmer flasken for det som måtte være av trykk igjen i flasken. Noe som gjør demontering av apparatet mye rensligere. Vindskjerm/varmereflektor er obligatorisk ved bruk av alle brennere – det er usannsynlig mye effekt som forsvinner bare ved litt vind!

Multifuel

[quote float=»right»]Å ha valget er kanskje ikke så viktig i den daglige bruken som det vil være i en drivstoffmessig krisesituasjon. I de aller fleste tilfellene vet man på forhånd hvilket drivstoff man skal bruke. [/quote]

Det er ingen tvil om at dette er en ekte multifuel – jeg må innrømme at jeg ikke har testet den med parafin, og tviler at jeg noen gang kommer til å bruke det med mindre det er krise. Og dette er kanskje et godt poeng – man har muligheten. At den kan gå på gass er kjekt. En fordel er også at siden den har drivstoffslange, kan man snu gassbeholderen på hodet for bedre ytelse når det er kaldt. Men jeg tviler også på at jeg kommer til å bruke den som en gassbrenner. Som bare gassbrenner blir den for dyr, tung og avansert. Vekt og økonomimessig lønner det seg heller ikke så mye med gass kontrabensin –  selv om fordelen er at man slipper forvarming og søl, samt at gass brenner renere.

Dyseproblem?

Flere ganger har jeg opplevd at dysen tetter seg, noe som jeg finner merkelig i og med at jeg bruker renset bensin. Jeg mistenker at det er sotpartikler som blokkerer. Det hjelper å stikke den opp med nålen på verktøyet som følger med men dette er irriterende og ikke minst farlig. Jeg har opplevd at partikler som blokkerer får strålen til å stå skjevt ut av dysen, noe som gjør at bensinen ikke treffer sprederplaten men går rett opp, noe som kan få fatale konsekvenser. Jeg kommer med oppdatering på dette, for dette må være en feil. Fortsetter problemet får jeg sende den inn. (Til opplysning har jeg fulgt manualen og brukt dyse Jet 32 og Coleman Fuel).

Tips

Unngå søl  – kople til slangene FØR du pumper trykk i drivstofflasken. Snu flasken i «off»-modus for å slukke den. Da tømmer du slangene/brenneren for alt drivstoff og utligner trykket i flasken. Da unngår du søl ved demontering.

Skjerm for vinden – alltid bruk de medfølgende vindskjermene. Under transport er det en god idé å rulle de rundt drivstofflasken, så unngår du at de knekker / tar opp større plass enn nødvendig.

Sammendrag

Så langt virker dette som en veldig god brenner – for uten dyseproblemet. Rask å varme opp – effektiv og tar liten plass og veier lite.

Testdata (målt av meg):

Vekt (Bensin-oppsett): Brenner: 218 gram, Pumpe: 98 gram, Vindskjerm: 88 gram. 0,35 liters brennstofflaske m/bensin og neoprenetrekk: 350 gram – Totalt 754 gram som gir 52 min brennetid eller 16 liter kokt vann. Brukte 3,24 minutter på å koke 1 liter vann. – Forbruk på 288 gram drivstoff pr time v/full effekt.

Produsenten oppgir vekt til 239 gram på deres hjemmeside.

Vekt (Gass-oppsett): Brenner: 218 gram, Vindskjerm: 88 gram, full boks med 220 gram gass: 378 gram – Totalt 684 gram som gir 78 min brennetid eller 15,6 liter kokt vann. Brukte 5 minutter på å koke 1 liter vann. – Forbruk på 168 gram drivstoff pr time v/full effekt.

Produsenten oppgir 2600W og koketid på 2,4 minutter/liter.

Erfaringene mine med denne brenneren er begrenset til en firedagerstur i fjellet på vinterstid (temperatur -3 til – 8 grader C, kun brukt Coleman – bensin. 800-1300 m.o.h) og testing hjemme (ute, vinter 0 – 3 grader C ,  i moderat vind på et utsatt sted med vindskjerm) Måleinstrumentene er kjøkkenvekt og stoppeklokke. Jeg har brukt renset bensin fra Coleman og blandingsgass fra Primus til testen. Kjelen jeg har brukt er en 1,5-2 literkjele. 

LES:  OMNILITE TI, VÅRE VEIER MÅ SKILLES NÅ

Tags: ,