MSR Whisperlite Universal

03/06/2014 • Brenner, Test, Utstyr • Views: 3608

Fortsatt skal den perfekte primusen være lett, pakke lite, kreve lite vedlikehold og ikke søle, ha bra effekt, presis i effektreguleringen, motstandstyktig mot vind, fungere i alle temperaturer og ikke minst være pålitelig.

wpid2070-X3A4861.jpg

I esken:

Esken innholder foruten selve brenneren, pumpe, vindavskjerming/varmereflektorer i aluminium, verktøy til å vedlikeholde/skifte dyser, ekstra dyser (3 stk – en til gass, en til bensin og en til parafin. Den leveres også sammen med en prakisk stoffmappe til å oppbevare alt dette i. Ganske renslig i forhold til det andre du måtte ha i sekken. Den leveres også med en gasstilkobling og ben til gassboksen.

Første kikk

Dette er også en enkel konstruksjon – om mulig enda enklere enn OmniLite. Du har selve brenneren med dyse i bunn av en loopet stålrør for forvarming av drivstoff. Den typiske Whisperlite-sprederen med mange rillete lag tynne plater. Selve brenneren er naken, og i bunn er det en skål med veke for forvarming. Den har regulator på drivstoffpumpen eller gasstilkoblingen, med foldbart ståltråd-håndtak. Det er lett å komme til dysene for skifting eller rensing av de (egnet verktøy følger med). I bunnen av dysen er en shaker jet-needle, som renser dysen ved at du rister på brenneren. Brenneren har tre stødige foldbare ben i rustfritt stål. Brenneren føles både solid og lett, samtidig som den er enkel å sette opp. Man bretter ut de tre bena, setter pumpen i flasken, flikker på drifstoffledningen og pumper 20-30 ganger. Så åpner man ventilen.

Bruk

Det tar ikke lang tid å forvarme den med bensin. Man åpner ventilen i ca 2 sekunder, slik at bensinen spruter ut og renner i bunn av brenneren og absorberes av veken. Så tenner man den, og lar den brenne i ca 30-40 sekunder. Siden brenneren er naken – lønner det seg å forvarme med vindskjermen slik at du får mest mulig effekt.  Så bare skrur man den opp gradvis til den blir varm nok til å kjøre på full effekt. Med gass er det enklere – da bare skrur man til gassboksen og tenner opp. Eneste man må huske er å bytte dyse og tilkobling for gassboks.

Vindskjerm/varmereflektor er obligatorisk ved bruk av alle brennere – det er usannsynlig mye effekt som forsvinner bare ved litt vind!

Multifuel

Foreløpig har jeg kun brukt denne med renset bensin. Det er mulig jeg kommer til å gå tilbake til å bruke lampeolje pga sikkerheten. At den kan gå på gass er kjekt. En fordel er også at siden den har drivstoffslange, kan man snu gassbeholderen på hodet for bedre ytelse når det er kaldt. Men jeg tviler også på at jeg kommer til å bruke den som en gassbrenner. Som bare gassbrenner blir den for dyr, tung og avansert. Vekt og økonomimessig lønner det seg heller ikke så mye med gass kontra bensin –  selv om fordelen er at man slipper forvarming og søl, samt at gass brenner renere.

Tips

Skjerm for vinden – alltid bruk de medfølgende vindskjermene. Under transport er det en god idé å rulle de rundt drivstofflasken, så unngår du at de knekker / tar opp større plass enn nødvendig.

Sammendrag

Så langt virker dette som en veldig god brenner – veldig stabil i bruken. Har brukt denne i noen måneder nå – og ikke støtt på noen problemer ennå. Den er rask å forvarme/starte opp og jeg har ikke opplevd at den fusker. Eneste jeg har å utsette er at justeringen på flasken er litt upresis, men ikke verre enn at den lar seg finjustere – bare med litt forsinkelse. Den er rask å varme opp – effektiv og tar liten plass og veier lite, og ikke minst så bråker den lite i forhold til andre brenner.

 

Tags: , , ,

Comments are closed.