Hellstugutraversen

02/08/2013 • Anbefalte, Høst, Jotunheimen, Klatring, Sommer, Tinderangling, Turer, Turrapport • Views: 3802

Yess! Å våkne opp til en etterlengtet blå himmel var gledelig etter å ha gått i tåke og fått smake ispisken på Memurutinden dagen før. I dag skulle det traverseres.

hellstugu1

Da var det bare å komme seg opp, få i seg litt mat, pakke sammen campen, gjemme sekkene og legge avgårde. Ingen av oss hadde gått Hellstugutraversen før, men vi hadde lest litt om denne vel 8 km lange turen, og vi pakket med oss klatreutstyr og planen var å se hvor langt vi kom. Føreren antyder en del grei klyving, men at det kan bli noen innslag av klatring og hvor sikring kan bli nødvendig.

Vi hadde gått opp og ned Hellstuguåi dagen før og sett etter steder vi kunne krysse. Ganske høy vannføring gjorde dette vanskelig, i hvertfall uten å vasse. Etter saumfaringen konkluderte vi med at vi enten måtte krysse helt oppe ved breen eller ved broen i Visdalen. Siden vi likevel skulle flytte campen nedover valgte vi det siste.

Med denne teltplassen som utgangspunkt, hadde vi vurdert flere traverser. Memurutraversen var ett av de alternativene vi hadde vurdert, men vi var lite lystne på å dra oss opp Veoskardet for 3. gang på like mange dager. Vi vurderte også Svellnosbreen rundt med klokka fra Tverråtindene for så å ende opp på Galdhøpiggen. Nærmest teltplassen lå Hellstuguhøe, inngangsporten på Hellstugutraversen. Det ble på mange måter mest logisk og naturlig at vi valgte denne.

Været var bra, og det var tørt hele veien opp, med unntak av et par snøfelt vi måtte forsere. Ikke verre enn at vi gikk de på beina. Før eggen smalnet og ble brattere møtte vi en flokk på kanskje 50 villrein som lå og kjølte seg ned på et snøfelt som fremdeles lå igjen. Opp Hellstuguhø (2072) gikk det greit – Vi hadde sett opp nord-eggen på denne fra teltplassen, og lurt på hvordan vi skulle komme oss opp her, men eggen er forholdsvis grei, med litt klyving i blant. På et tidspunkt kom vi for langt til venstre, og valgte å sikre over et litt bratt moseparti ut mot østveggen fremfor å gå litt tilbake. Taulagsrutinene våre var ikke så innarbeidet, så i ettertid hadde vi nok spart oss for mye tid ved å gjøre sistnevnte.

Mot toppen på Hellstuguhø flater det ut, og veien til toppen er «hellelagt». Stort flatt parti og en fantastisk utsikt. Videre er det greit på en ganske bred rygg og over et snøfelt før vi var oppe på Nørdre (2218m). Her tok vi en kjapp lunch bestående av Polarbrød og tubeost før vi måtte videre.

Fra Nørdre begynner det virkelig å bli luftig og smalt. Ned til Midtre N1 (2176) var det en del løst, men ikke verre enn at det gikk greit – man må bare komme inn i en modus hvor man går så varsomt at man ikke forstyrrer de sovende trollene. Hvis du gjør så vil de straffe deg.

Videre er det fin egg-travers bort til Midtre Hellstugutinden (2339), og fin klyving opp på toppen. Igjen, nydelig utsikt over Jotunheimen på en dag som denne. Ned fra Midtre var det igjen løst, men greit om man er forsiktig. Nede på eggen går breen helt opp på østsiden, og man kan her bevege seg ganske raskt. Det er et par luftige skar man må forbi før Store Hellstugutinden, og følger man eggen mot toppen, blir den sperret av et par hammere. Den første leder opp til Store Hellstugutinden N2 (2215) Videre må man gå ned mot eggen igjen og møter N1 et par hundre meter under toppen Her brukte vi tau og sikringer her et par steder vi følte det var nødvendig, og vi omgikk toppen ved å gå rundt den på vestsiden. Det var begynt å bli litt sent,  klokken var allerede blitt 20.00. Vi hadde unngått N1 på Urdadal-siden for å spare litt tid og krefter, men da vi stod der nede og så opp mot Store og innså at vi var tomme for energi – og egentlig var langt over fornøyd med dagens insats, så vi bestemte oss for å komme oss ned løsura i dalen og hele veien tilbake til Spiterstulen. Ti minutter på midnatt var vi der. Alt for sent til noe som helst av mat. Vi fikk kjøpt oss en Solo hver mens vi kom frem til at eneste alternativ for noe varmmat nå var å pakke ut primus og Real turmat.

Dette er en forholdsvis grei tur, men kan til tider være ganske luftig og utsatt, og man bør ha erfaring med lignende før samt ha kjennskap til og ha med nødvendig utstyr for å sikre i alpint terreng.

Turen i bilder (Galleri)

Kyrkja sett fra Hellstuguhøe
    Vi traff en flokk reinsdyr under Hellstuguhøe