Falketind via Pionerruta

22/08/2015 • Anbefalte, Høst, Jotunheimen, Sommer, Sommer, Tinderangling, Turrapport • Views: 1512

Så var endelig dagen for å klatre Falketind via Pionerruta kommet. Vi hadde hatt fin utsikt fra teltplassen, men lurt litt på hvor nøyaktig opptaket fra falkebreen ligger og hvor bratt det er. Jeg må innrømme at fra teltplassen så det rimelig bratt ut, men vi hadde god selvtillit fra Uranostinden i går.

• Uranostind-ryggen
  • Det var bare å følge stien - folkene til innsteget
  • Enkel klyving
  • Over Toppskavlen
  • Litt smal, men grei rygg mot toppen av Falketind
  • Mingma og hans 2 brødre
  • Ryggen mot Stølsnostinden
  • På vei mot Stølsnos med Falketind i bakgrunnen
  • Midtre Stølsnostinden

Det kan ikke akkurat kalles en alpin start vi hadde. Tok oss god tid med frokost før vi falt inn i rekken av lag som skulle opp fjellet denne dagen. En legendarisk værmelding hadde nok bidratt med å fylle opp de guidede plassene denne helgen.

Vi følger godt merket sti i moderat tempo. Det tar ikke lang tid før stigningen opp mot Falkebreen begynner for alvor – det vil si ikke noe problematisk ut over pusten og et par støle lår. Vi kjører «slow and steady» og etter en halvtimes tid kommer man inn i «gåmodus» igjen. Dvs. kroppen blir varm og glemmer hvor sur den egentlig er i motbakkene.

Oppe ved breen står en del lag og gjør seg klare. Noen binder seg inn i tau, andre gjør det ikke, og andre diskuterer hvorvidt de skal gå i tau over breen. Vi kjører samme prinsipp som gårsdagen ved at vi går i tau med den enkle begrunnelse at vi ikke kjenner breen og vi ville valgt tauet dersom vi var alene.

Fint tråkket spor til innsteget, og det gikk dit hvor jeg hadde forestilt meg fra teltplassen vår. Det er en del folk på ruta denne dagen, så vi blir stående å vente bak et par guidede taulag, noe som gjør at vi bruker mye tid til venting oppover.

Men været er godt, så vi får tid til å nyte utsikten og prate litt med de bakerste deltagerne. Det er lett og artig kylving oppover, og veivalget er ikke særlig vanskelig vil jeg si. Også når en ser bort fra «perleraden» av mennesker som er på vei opp i dag.

Føret er ganske tørt, og det er gode tak, så vi klatrer sammen i tau mesteparten av denne delen. Noe sva-aktig klatring og noen parter som er små renner med grus. Veldig fin «oldschool» klatring hvor man fører tauet bak steiner og formasjoner som forankring hvis man mot formodning skulle falle. Jeg er veldig glad i denne stilen, og det er veldig raske og effektivt å bevege seg på denne måten i lettere terreng. Tror jeg brukte én 120-slynge med karabin rundt en stein på et punkt, men det var det jeg brukte av medbrakte mellomforankringer på vei opp.

Nesten oppe, måtte vi over en skavl som lå på toppen av ryggen mellom Falketind og Østre Stølsnostind, men her er det tråkket godt spor, så ingen problemer med å komme seg opp på ryggen i dag.

Det trakk godt oppe på ryggen, så vi gikk litt i hellinga ned mot Stølsnosbreen for å finne et lunt sted å spise nistepakken mens vi diskuterte returvei. Vi hadde i praksis tre valg. 1. Samme veien ned som vi kom opp. 2. Følge normalveien tilbake over Stølsnosbreen og tilbake i Morka-Koldedalen eller 3. Traversere eggen mot Stølsnostinden og komme oss ned på den nordre delen av Stølsnosbreen og ta veien tilbake i dalen mellom Falketind og Snøggeknosi til vi kommer tilbake til innsteget vårt på Falkebreen. Etter litt frem og tilbake bestemte vi oss for alternativ 3.

Men først, til topps på Falketind!

Vi la igjen sekkene på ryggen, og tok med isøksene til topps. Det gikk tidvis i våte, men ganske faste snøfelter opp mot toppen. Fint å tråkke steg, samt enkel klyving noen steder, men ikke særlig eksponert i dette partiet. Mye folk på toppen, og det var hyggelig å treffe igjen Mingmader oppe. Han jobber som guide for Bre & Fjell, når han ikke guider i Himalaya. Sist jeg møtte han var forrige året på Nigardsbreen, og da hadde han 19 Everest-bestigninger. Nå hadde han 20 på CV-en.

Det skyet litt til da vi hadde nærmet oss toppen, og vi ventet i håp om at det skulle klarne litt opp, men den gang ei. Så vi tok fatt på nedturen, som gikk uten problemer.

Vi fant sekkene våre og fortsatte morsom egg-rangling mot Stølsnostinden. Dette var også første gangen på turen vi gikk mer eller mindre alene. På vei ned fra Midtre traff vi igjen et lag, og vi fikk bruke tauet deres over et litt ekkelt parti hvor du først må gå ned et litt bratt parti, som ender på et ganske glatt sva som skråner ned, og det er ganske eksponert. Etter dette binder vi oss inn i eget tau og fortsetter ned på sadelen hvor det går opp mot Stølsnostinden.

Selv om vi nok har mye morsom klyving foran oss, ser vi på klokken og kjenner på pusten at vi er fornøyde med dagens innsats, så vi bestemmer oss for å spare Stølsnostinden til neste gang, og vi slipper oss ned på breen nordover og tilbake.

• Klokken min gikk tom for strøm på et tidspunkt, så den viser ikke hele returen over stølsnostinden (Østre)