Corno Grande (2912m)

06/08/2014 • Fottur, Sommer, Tinderangling, Turrapport, Utlandet • Views: 1386

Endelig skulle vi få muligheten til  bestige Corno Grande etter fjorårets tur med dårlig vær og gjensnødde veier.

Endelig på toppen!

Joda – det ble en bomtur i år også – utålmodige hadde vi kjørt opp til Campo Imperatore for å kikke – men ganske riktig så lå skylaget tett bare et par hundre meter over Campoen. Umulig å se noe som helst oppover. For ikke å ha kommet hit forgjeves denne dagen, bestemte vi oss for å gå opp til hytten, Rifugio Duca degli Abruzzi, som ligger 250 høydemeter opp. Det regnet mot toppen, og vi kom oss innenfor, kjøpte en espresso, øl og noen kart mens vi tørket. En dame som bor og jobber der for sesongen kunne fortelle at det lå en del snø på normalruten opp Corno Grande, men at en mer spennede, direkte rute tar av fra normalruten og opp eggen til vest-toppen er fri for snø. Vi takket for tipset og tenkte at det kunne være noe for oss. Vi drakk opp, ruslet ned til bilen og dro hjem i påvente av bedre vær.

Tre dager senere var tordenskyene kommet seg opp og over fjellkjeden og var godt på vei til Kroatia. Vi startet tidlig, og var ved parkeringen på Campo Imperatore 07:45. Det var ikke så mange der – kun en håndfull mennesker på vei opp. Den raskeste stien til Corno Grande går ikke helt opp til Rifugioen, men bryter av til venstre til du er oppe på ryggen Sella di Monte Aquila (2335 m). Videre herfra til følger tydelig sti til et kryss hvor det er skiltet til en alpin direkterute og normalruten (venstre). Vi følger denne opp, og etterhvert må vi krysse et par snøfelt som ligger nedover fjellsiden. Det ser bratt ut fra avstand, men når vi kommer nærmere er det ganske overkommelig, og snøen er ganske myk og spor er tråkket opp.

Når vi omsider kommer opp på ryggen Sella del Brecciaio, som ligger på 2506 meter, splitter straks stien igjen. En stor stein er merket med rødt og gult, og viser pil og «N» til venstre og «C» til høyre. Dette står for «normal» og «cresta». Vi velger Cresta opp Corno Grande som planlagt, og etterhvert får vi mye fin egg-klyving oppover. Det er litt utsatt noen steder, men ikke noe klatring. Det er virkelig artig å gå her, og vi følger eggen hele veien til toppen. Rutevalg er både opplagt og merket med røde, malte rundinger.

Vi treffer en franskmann da vi endelig når korset på toppen. Vi tar noen bilder og nyter utstkten som stadig er i forandring på grunn av skyer som farer forbi.

På vei ned går vi langs eggen og tar med oss en sekundærtopp på 2877 meter før vi tar normalruten ned. Det var mye løs grus ned her, og lå også igjen en del snø, så vi var glade for at vi valgte «Cresta-ruten» opp.  Vel nede på Sella di Monte Aquila holder vi kanten over en topp 2400, og observerer et helikopter som prøver å komme inn mot Corno Grande mellom skyene, men må gi opp og går for landing nede på Campo Imperatore. Dagens siste mål er Rifugio Duca degli Abruzzi hvor vi kjøper en pils og espresso mens vi spiser resten av matpakken ute i solen før vi tar siste etappe ned til bilen.

Vel nede på campoen spør jeg en av helikoptermannskapet hva som har skjedd, og får vite at det er en som har falt på andre siden av Corno Grande og trenger hjelp for å komme seg ned. Helikopteret satte av en mann på ryggen før det snudde mot Campo Imperatore.

Du parkerer nede ved hotellet og går opp på venstre siden av Observatoriet
    Gode, veletablerte stier
    ...og godt skiltet
    Det lå noe snø igjen på vei opp til ryggen
    N betyr Normal, C betyr Cresta
    Skyene står og stanger
    Eggen opp mot toppen
    Morsom, enkel klyving
    Ruten er opplagt, men merket
    Calderone-breen. Europas sydligste isbre.
    Endelig på toppen!
    Skyene presser
    Vår sekundærtopp
    Vår franske venn på toppen. Vi på normalruten på vei ned
    Midt - og østtoppen
    Snø på normalruten
    Vi holder oss på kanten over til Rifugioen